google.com, pub-6238492612415841, DIRECT, f08c47fec0942fa0

De afgelopen jaren is er op trainingsgebied in de wielersport heel wat veranderd. De wattagemeter heeft haar intrede gemaakt, die veel meer inzichten kan geven dan de hartslagmeter. Ook is men bewuster van geworden dat het niet alleen draait om trainingen op de fiets. Men is meer core-stability trainingen gaan doen. Maar waarom is core-stability voor wielrenners nu zo belangrijk?

 

Wat zeggen andere sites hierover hierover?

De meeste websites geven op deze vraag het volgende antwoord: Core Stability is gericht op het trainen van de romp. Hierdoor wordt je bovenlichaam sterker, waardoor het beter de krachten die op het onderlichaam komen te staan kan opvangen. Hierdoor zit je beter in het zadel. “ Dat is natuurlijk een mooi verhaal, maar dit beantwoord nog niet echt de vraag waarom core-stability voor wielrenners zo belangrijk is.

 

Maar waarom is core-stability voor wielrenners nu echt zo belangrijk?

Om de vraag beter te kunnen beantwoorden moeten we een kijkje nemen in het menselijk lichaam. Het lichaam zit vol met spieren. Deze spieren zijn te verdelen in skeletspieren, cardiale spieren en gladde spieren. Voornamelijk de skeletspieren zijn in dit verhaal belangrijk. Wij hebben ooit een les mogen volgen van een patholoog anatoom. Hij liet ons zien dat al deze spieren aan elkaar zitten, waardoor er nog beter kan worden samengewerkt. Zo zitten de voorste beenspieren voor zo’n 30% vast aan de buikspieren. Ook aan de spieren aan de achterkant van je benen zitten doormiddel van je bilspieren vast aan je rugspieren. Je kan dus stellen dat zo’n 30% van je kracht uit je romp komt tijdens het wielrennen.

Dit wetende kunnen wij dus concluderen dat een groot deel van je kracht uit je romp komt. Het is dus van groot belang dat je die goed traint! Core-stability helpt om de rompspieren sterker te maken. En sterkere rompspieren betekent weer een betere fietsprestatie. Core stability voor wielrenners is dus belangrijk!

 

Alleen in het winterseizoen aan je core-stability werken?

Een wielrenner zal heel het seizoen moeten werken aan zijn core. In de winter zal hier meer aandacht aan gegeven worden, maar ook in de zomermaanden zal een wielrenner zijn core stability oefeningen moeten doen!

 

Vijf core-stability oefeningen die goed zijn voor wielrenners

  1. Planking

  2. Biclyce crunches

  3. Squats

  4. Superman

  5. V-sit up

Wieleradvies.nl » Krachttraining » Waarom core-stability voor wielrenners zo belangrijk is

Nog beter worden? Ontvang dan wekelijks onze tips!

Nog meer Wielertips!

Elke week weer nieuwe Wielertips. Meld je nu aan voor onze mail bomvol Wielertips

Bedankt voor de inschrijving!