Tijdrijden. Dit moet je er van weten!

Misschien is het wel het zwaarste onderdeel van het wielrennen: tijdrijden. In een tijdrit is het de bedoeling zo snel mogelijk van punt A naar punt B te rijden. Degene die dit het snelste doet is de winnaar. Bij een tijdrit rijd je dus altijd op de limiet. Het is dan ook een ware strijd tegen jezelf en tegen de elementen.

Spelregels van een tijdrit

In principe is een tijdrit rijden vrij gemakkelijk. Je moet zo hard mogelijk van punt A naar punt B. Toch zijn er een een regel waar je aan moet houden. Word je namelijk ingehaald, mag je niet “stayeren”. Dit houdt in dat je niet achter degene mag rijden die jou inhaalt. Doe je dit wel? Dan kan je strafseconden aan je koersbroek krijgen!

Aerodynamica

Hoe minder weerstand je hebt, hoe harder je gaat. Aerodynamica is daarom reuze belangrijk in het tijdrijden. Hierdoor wordt een tijdrit gereden met een speciale tijdritfiets, waarbij de wielrenner aerodynamischer zit dan op zijn “normale” racefiets. Ook een tijdrithelm, een dicht achterwiel en aerodynamische wielerkleding mogen niet ontbreken. Het kan soms wel een minuut per 10 kilometer schelen met de aanpassingen op de aerodynamica. Daarom zijn de windtunnel testen die profploegen afgelopen jaren uitvoeren o zo belangrijk.

Verschil tussen tijdrit en proloog

Als je een volger bent van het wielrennen heb je vast gemerkt dat men wel eens spreekt over een proloog. We spreken over een proloog als de tijdrit korter is dan 8 kilometer. Bij de vrouwen geldt een maximale afstand van 4 kilometer volgens de regels van de UCI.

Overige soorten tijdritten

Naast de proloog heb je ook andere soorten tijdritten. Een klein overzicht van de diverser soorten tijdritten.

Ploegentijdrit

De naam verraad het al. Een ploegentijdrit wordt verreden met een ploeg. Bij profs zijn dit vaak ploegen van 6 a 7 renners, maar je hebt ook ploegentijdritten waarbij met een ploeg van 4 man wordt gestart. Vaak mogen in een ploegentijdrit een aantal renners afvallen en moet je met een bepaald aantal renners over de finish komen. Hoe je een perfecte ploegentijdrit moet rijden lees je in tips voor ploegentijdrit.

Koppeltijdrit

Deze vorm van tijdrijden komt niet heel vaak meer voor. Ook omdat je dit niet ziet bij grote wielerkoersen. Bij een koppeltijdrit fiets je de tijdrit als duo en moet je als duo ook finishen.

Klimtijdrit

Een klimtijdrit zie je vaak in een grote ronde, zoals de Tour de France. Hierbij gaat het erom dat je zo hard mogelijk een berg op rijdt. Vaak wordt dit gedaan om de “normale” racefiets met opzetstuur. Dit komt omdat je dan meer kracht kan generen bij het duwen en trekken.

Tips voor tijdrijden

Een tijdrit rijden doe je niet zomaar. Hiervoor heb je een goede voorbereiding nodig en moet je je lichaam heel goed kennen. Samen met wereldkampioene tijdrijden juniordames 2019 Rozemarijn Ammerlaan hebben wij tips voor tijdrijden gemaakt. Van training tot voorbereiding. Alles komt aan bod in onze tips voor tijdrijden.

DEZE BLOG IS GESCHREVEN DOOR

RICK VAN DER ZANDEN

Als kleine jongen ging ik mee naar wielrenwedstrijden van m’n broer en zo ben ik aangestoken met het wielervirus. Tot mijn 23e heb ik wedstrijden gereden bij de elite/beloften. Daarna heb ik diverse cursussen en opleidingen gevolgd om mijn kennis over trainingsleer en het menselijk lichaam. Deze kennis deel ik nu jonge talenten die ik train en met jou op Wieler Advies!

 

VOLG MIJ OP

Ook leuk om te lezen

Volg ons