8 tips om een ploegentijdrit te verbeteren

Een ploegentijdrit (Team Time Trial int. afkorting TTT) is en blijft een aparte, maar mooie discipline in het wielrennen. Waar wielrennen normaal gesproken een individuele teamsport, is de ploegentijdrit echt in teamverband. Een ploegentijdrit draait niet alleen maar om sterke renners en lomp hard trappen. Het is een combinatie van kracht, tactiek en techniek. Vooral dat laatste is een belangrijke en kan je veel tijd mee winnen. Daarom geven wij een acht tips die je met jouw ploeg mee kan nemen in de ploegentijdrit.

1. Train met je team voor een ploegentijdrit

Veel wielrenners zijn het gewend om in groepjes te fietsen, maar een ploegentijdrit is wel even wat anders! Je zit strak in elkaars wiel en dan ook nog eens met je armen op een tijdritstuur! Dit vinden sommige renners wat spannend. Train dan ook met elkaar voor een ploegentijdrit. De een gaat hard door een bocht, de ander zit weer onrustig op z’n fiets. Door met elkaar te trainen krijg je feeling met elkaar en weet je elkaars sterke en zwakke punten.

 

2. De formatie

In een ploegentijdrit is het van belang dat iedereen zoveel mogelijk kan herstellen in de wielen, om zo zijn werk zo goed mogelijk op kop te kunnen doen. Je kan je daarom ook wel indenken dat iemand van 2.00 meter nooit achter iemand van 1.68 meter moet gaan fietsen. Hij zit dan totaal niet uit de wind! Probeer dan ook een formatie te creëren van de kleinste renner naar de grootste renner. Dit valt niet altijd mee, want je moet ook letten op de ‘motoren’ van de ploeg. Om de balans in je ploeg te behouden, moet je niet twee sterkere renners achter elkaar zetten. Je moet de krachten een beetje verdelen. Als hierdoor een beetje moet worden afgeweken van de ideale klein naar groot lijn, is dat maar zo.

 

3. Houd de snelheid in de gaten!

Een belangrijk ding in het wielrennen is natuurlijk de snelheid. Logisch ook, want degene die de snelste is van het gehele deelnemersveld die wint. Maar in een ploegentijdrit is de snelheid nog nét even wat belangrijker dan in een normale koers of tijdrit. Je wilt namelijk de snelheid zo ‘steady’ mogelijk hebben, zonder piekmomenten er in. Dus het bekende op kop snokken is not done. Je rijdt zo alleen maar je ploeggenoten naar de filistijnen! Zorg dus voor één mooi strak tempo. Laat de tijdrijder van de ploeg dit tempo bepalen en probeer hier 2 km per uur van af te wijken. Een teller bij iedereen is dan ook een must!

 

4. Bochtenwerk

In het bochtenwerk kun je veel tijd winnen of verliezen. Maak dus werk van je bochtenwerk! Een goede bocht in de ploegentijdrit is een bocht waarbij de ploeg als één trein doorheen gaat. Wissel je net voor de bocht, dan moeten jouw ploeggenoten jou inhalen in de bocht. Dat is niet handig! Zorg dan ook dat je 50 meter voor de bocht niet meer draait. Zo houd je rust in de bocht. Na de bocht trekt degene die op kop zit de ploeg weer op gang, maar niet te hard! Niet iedereen gaat even hard door de bocht. Dit brengt ons ook direct bij de volgende tip.

 

5. Communicatie tijdens de ploegentijdrit

In het algemeen

Omdat je met meerdere renners een ploegentijdrit afwerkt, is het belangrijk om goed te communiceren met elkaar. Wijs 1 wegkapitein aan, die de ploeg in het gareel houdt. Dit is meestal de meest ervaren in de ploegtijdrit. Hij bepaald hoe de ploeg draait, wat het tempo moet zijn (harder of zachter) en pept z’n ploeggenoten op. Ook onderling moet er goed gepraat worden. Zit je bijvoorbeeld kapot? Blijf dan in het laatste wiel zitten en houd je ploeggenoten hiervan op de hoogte. Roep tijdig tussen, zodat zij weten dat jij niet meedraait. Draai pas weer mee op de positie waar je de hele ploegentijdrit al zat.

Bij bochten

Bij een bocht zal je als ploeg moeten communiceren. De eerste renner moet natuurlijk wel weten wanneer hij weer kan optrekken. Werk dan met korte kreten om elkaar te waarschuwen, bijvoorbeeld ja als iedereen weer na een bocht in het wiel van elkaar zit. Heb je een flauwe bocht waar je hard door heen kan rijden, roep dan geen ja als iedereen weer in elkaars wiel zit, maar ho als het te snel gaat. Zo hoeft de eerste niet te wachten op het ja-teken en kan die bij geen gehoor gewoon hard door knallen!

 

6. Verken de route!

Een goede voorbereiding is het halve werk. Verken daarom goed de route met de ploeg. Dat kan in de week voor de tijdrit, of op de dag zelf. Voordeel van het laatste is dat je direct ook weet hoe de wind staat, dus hoe de waaier moet draaien. Let tijdens de verkenning goed op de bochten en gevaarlijk plekken op het parcours (denk aan verkeersobstakels). Zo kom nooit voor vervelende verrassingen te staan tijdens de ploegentijdrit zelf!

 

7. Start met een trage starter

Misschien denken hier sommige mensen anders over, maar onze ervaring leert dat starten met de tragere renner zeker positief kan zijn. Een trage starter is vaak iemand die op gang moet komen, een diesel. Als je start met een snellere starter kan het nog wel eens zijn dat de trage start zich in de eerste kilometer te veel moet inspannen. Een inspanning die later in de tijdrit wordt betaald.

 

8. Ga uit van je eigen kracht

Misschien wel het belangrijkste om te doen in een ploegentijdrit: Ga uit van je eigen kracht. Doe jij minder lange kopbeurten dan je ploeggenoten? Laat je niet gek maken door wat je ploeggenoten doen, maar luister goed naar jezelf. Probeer ongeveer 150 meter (of 3 lantaarnpalen) op kop te zitten en zorg voor kwalitatief goede kopbeurten. Liever 20 meter te kort op kop, dan 20 meter te lang. Je betaalt aan het eind de tol hiervoor! Nu je de tips weet kan je er mee aan de slag!

 

Ploegentijdrit Maasdijk

Heb jij nog nooit een ploegentijdrit gereden, maar zou je dat wel graag willen? Doe dan mee met de Ploegentijdrit Maasdijk, in het Westland! Deze tijdrit neemt je mee langs de Westlandse kassen. Er is een tijdrit voor zowel mannen als vrouwen en in diverse categorieën. Dus ook als je niet veel wedstrijden fietst, of misschien helemaal geen kan je gewoon meedoen! Meer info is te vinden op www.ploegentijdrit.nl.

Wieleradvies.nl » wielerwedstrijden » 8 tips om een ploegentijdrit te verbeteren

DEZE BLOG IS GESCHREVEN DOOR

RICK VAN DER ZANDEN

Als kleine jongen ging ik mee naar wielrenwedstrijden van m’n broer en zo ben ik aangestoken met het wielervirus. Tot mijn 23e heb ik wedstrijden gereden bij de elite/beloften. Daarna heb ik diverse cursussen en opleidingen gevolgd om mijn kennis over trainingsleer en het menselijk lichaam. Deze kennis deel ik nu jonge talenten die ik train en met jou op Wieler Advies!

 

VOLG MIJ OP

Ook leuk om te lezen

Volg ons