Als je naar de Tour de France of een andere wielrenwedstrijd kijkt komen er termen voorbij als kopman, ploegleider, mechanieker, waterdrager en ga zo maar verder. Voor de echte wielerkenners zijn dit normale termen. Het zijn allemaal leden van het wielerteam. Maar waar bestaat en wielerploeg eigenlijk uit? En wie doet wat?

De wielerploeg: De renners

Natuurlijk heb je in elke sport sporters nodig die de sport beoefenen. Vrij logisch, anders kan je geen wedstrijden organiseren. En net als bij andere sporten heb je in het wielrennen verschillende type sporters. Waar je bij voetbal, handbal, hockey of een andere balsport een vrij duidelijke taakverdeling hebt met een keeper, verdediger, middenvelder en aanvaller, is dit in het wielrennen wel iets anders. Natuurlijk heb je ook een taakverdeling, maar deze taakverdeling kan in elke wedstrijd veranderen. Oftewel je keeper kan de ene wedstrijd keeper zijn, en in de andere wedstrijd je aanvaller.

Bij wielrennen praten we niet over keepers of middenvelders, maar hebben we onze eigen termen. De belangrijkste 5 taken die je in een ploeg hebt op een rijtje:

  1. Kopman: De belangrijkste persoon van de ploeg. Hij moet zorgen de overwinning zien binnen te halen. Vaak is de kopman ook de sterkste renner van de ploeg
  2. Schaduw kopman: Soms wordt er gesproken over een schaduw kopman of een tweede kopman. Dit is een renner die net zo goed is als de kopman en ook moet zorgen om de overwinning binnen te halen. Mocht er wat zijn met de daadwerkelijke kopman, dan hebben ze altijd een reserve achter de hand. De ploeg wedt dan op 2 paarden.
  3. Wegkapitein: De wegkapitein overziet de wedstrijd. Hij bekijkt of de tactiek van de ploeg goed wordt uitgevoerd en zorgt dat de kopman op belangrijke punten goed vooraan zit. De wegkapitein is vaak een ervaren renner, die de wedstrijd al eerder heeft gereden.
  4. Knecht: Iemand die zorgt dat de kopman de eerste wedstrijduren zo min mogelijk hoeft de doen. Dit kan door hem uit de wind te houden, of gaten voor hem te dichten of zelfs zijn wiel afstaan als de kopman lek rijdt. Het kan ook zijn dat juist in de laatste wedstrijduren de knecht hard nodig is. Bijvoorbeeld in een sprinttrein.
  5. Waterdrager: Een waterdrager is eigenlijk gewoon een knecht, echter heeft hij ook de taak om bidons te halen bij de ploegleiderswagen als zijn ploeggenoten hier om vragen.

Wij gebruiken de mannelijke termen, maar in het damespeloton werk het natuurlijk hetzelfde (het heet dan geen man, maar vrouw)

De wielerploeg: Het management

Nu we de wielrenners hebben gehad gaan we kijken naar het kader. En ook daar is het niet allemaal even logisch. Bij veel sporten is de rol van de trainer vrij duidelijk. Zij zijn degene die als eindverantwoordelijke zijn bij het team. Kijk maar eens naar een hoofdtrainer van een voetbalploeg. Maar heb het wielrennen steekt dat anders in elkaar. Daar heb je een ploegleider en een trainer. Maar wie doet wat?

De teammanager

Er moet 1 iemand zijn de die lijn uitzet voor een wielerteam. Dit is vaak de teammanager. Hij bepaalt samen met zijn ploegleiders wat er in een wielerseizoen gebeurd. Hij zorgt dat zijn renners een mooi programma kunnen rijden en dat zowel de renners als het management allemaal de neus dezelfde kant op hebben staan.

De ploegleider

De ploegleider is in feiten de hoofdtrainer/coach bij een wielerwedstrijd. Vaak heeft een ploeg meerdere ploegleiders, omdat een ploeg vaak veel wedstrijden rijden die elkaar overlappen. Een ploegleider coacht zijn mannen/vrouwen tijdens de wielerwedstrijd vanuit de ploegleiderswagen. De ploegleider bedenkt een tactiek die voor aanvang van de wedstrijd met de renners/rensters wordt besproken.

De trainer

Tegenwoordig beschikken wij in het wielrennen over heel veel data. Met nieuwe technieken als wattagemeters, kan er precies worden gezien hoeveel wattage iemand trapt. Dit is onwijs belangrijke informatie voor de trainer, want die kan met deze data aan de slag. Samen met de renner/renster maakt een trainer trainingsschema’s, die ze aan de hand van een jaarplan opstellen. Met een jaarplan wordt bepaald wanneer een renner/renster goed wil zijn en wanneer er rustmomenten zijn ingelast. Een trainer kan aangesloten zijn bij een wielerploeg, maar ook voor zichzelf werken.

De mechanieker

Wielrennen is een mechanische sport, omdat er gebruik wordt gemaakt van een racefiets. Net als een wielrenner moet ook de racefiets  in topconditie aan start verschijnen. Daar komt de mechanieker om de hoek kijken. Voor aanvang van de wielerwedstrijd geeft de renner/renster zijn of haar fiets aan de mechanieker. Normaal in de wielerwereld is dat de fiets door de renner/renster zelf al goed is nagekeken, en dat de mechanieker nog alles dubbel checkt en waar nodig in overleg met de renner/renster nog het een en ander aanpast. De mechanieker is in feiten de fietsenmaker van de ploeg. De mechanieker zorgt dat de racefiets 100% goed aan start staat. Ook tijdens de koers zorgt de mechanieker dat de renner kan fietsen. Als de renner bijvoorbeeld lek heeft, wisselt de mechanieker zo snel mogelijk het wiel van de renner zodat die weer verder kan. Een mechanieker is dus ook een zeer belangrijk persoon binnen een wielerploeg.

De verzorger

Net als bij voetbal, hockey, handbal en andere sporten heeft ook een wielerploeg een verzorger in dienst. De verzorger maakt de bidonnen klaar voor tijdens de wedstrijd, zet de benen warm voor de wedstrijd, pakt de jasjes aan bij start en staat in de bevoorradingszone met een tas of bidon. Vaak heeft een verzorger een fysio/sportmassage achtergrond, zodat er tijdens een etappewedstrijd (een wedstrijd over meerdere dagen) na de wedstrijd de benen even kan worden los gemasseerd.

Naast de ploegleiders, trainers, mechaniekers en verzorgers hebben de grote wielrenploegen natuurlijk ook mensen op kantoor. Mensen die de PR regelen of de hotelboekingen en noem het maar op. Ook zij maken deel uit van de ploeg.

Foto: Westland Wil Vooruit

 

 

 

Wieleradvies.nl » wielerwedstrijden » Waar bestaat een wielerploeg uit?

Word een nog betere wielrenner!

Nog meer Wielertips!

Elke week weer nieuwe Wielertips. Meld je nu aan voor onze mail bomvol Wielertips

Bedankt voor de inschrijving!