Ga goed voorbereid gaan wielrennen

Een goede voorbereiding is het halve werk zeggen ze vaak. Dat is in het wielrennen ook zo. Met een goedwerkende fiets, goede wielerkleding, voldoende voeding/water, een reparatiekit, je telefoon en wat geld ben jij goed voorbereidt voor je fietsrondje. In deze blog ga ik wat dieper in op deze punten.

 

Een goedwerkende racefiets

Een racefiets die piept en kraakt, waarvan de ketting overslaat en die zachte banden heeft wordt niemand vrolijk van. Zorg dan ook dat je racefiets in goede staat verkeerd als je gaat wielrennen. Check elke keer als je vertrekt even je bandenspanning en maak zo ongeveer om de 10 ritjes je fiets schoon (met regen is dit een ander verhaal, dan moet je je fiets dezelfde dag nog schoonmaken i.v.m. verroesten van onderdelen). Wat de juiste bandenspanning is vind je in de blog De juiste bandenspanning voor het wielrennen. Tips voor schoonmaken van je racefiets lees je in de blog  Racefiets schoonmaken in vijf stappen.

Goede wielerkleding

Wat is nu goede wielerkleding? Je hebt wel 1001 merken wielerkleding en allemaal claimen ze dat zij de beste wielerkleding hebben. Maar welk merk is nu echt het beste? Dat hangt helemaal af van jou, want in feiten zijn vrijwel alle fietskledingmerken wel prima. Wat voor belangrijk is, is dat het comfortabel moet zitten. Dus een goede pasvorm, een zeem waar je geen zere kont in krijgt en wielerkleding wat niet telkens opkruipt. Daarnaast is het ook belangrijk dat jij je goed kleed voor de temperaturen buiten. Vooral in de lente, bij het eerste lentezonnetje, zien we veel verschil in wielerkleding bij wielrenners. Daarom hebben wij een wielerkleding advieswijzer gemaakt. Zo kom je nooit voor verassingen te staan!

Voldoende water/voeding

Water

Oké een vuistregel die je van ons kan aannemen: 1 bidon per uur en bij warmere temperaturen (± 23 ℃) 112 bidon. Je zweet stiekem namelijk best veel tijdens het wielrennen ook al heb je dat soms niet door. Zweten is natuurlijk niet erg, maar als je jouw interne watervoorraadje niet (voldoende) bijvult zal je minder gaan presteren. Leer jezelf dus aan dat je goed blijft drinken. Bij het wachten voor een verkeerslicht bijvoorbeeld of op een lange overzichtelijke rechte weg. Pak dan direct je bidon en neem een grote slok. En ga je langer dan 2 uur fietsen? Zorg dan dat je bij ergens je bidonnetjes kan vullen of neem een derde mee in één van de achterzakjes van je wielershirt!

Voeding

Ook voeding is belangrijk. Ga je een uurtje of max 2 uurtjes wielrennen dan red je het ook wel met je bidonnetjes. Ga je langer fietsen dan is een energiereep of een banaan geen overbodige luxe! Het licht een beetje aan wat je gaat doen, maar als je 3 uurtjes gaat fietsen dan volstaan 2 a 3 reepjes of een reep en een banaan vaak wel. Door de koolhydraten in de repen vul jij je energievoorraadje weer aan en kom je de man met de hamer niet tegen!

Een reparatiekit

Het ergste geluid tijdens een training vind ik altijd pssssssssssssssssssssssss. Lekke band. Heel vervelend, maar zorg dat je dat kan fixen! Een extra bandje, pompje/patroon en wat bandlichters is een must voor elke training. En zakt je zadel ineens? Of zit je stuur los tijdens de training? Dan is een multitool ook altijd handig om mee te hebben.

Je telefoon

Nu je niet meer mag appen of bellen tijdens het fietsen adviseer ik je wel om je telefoon altijd mee te nemen. Niet alleen om zo je Spotify playlist te beluisteren tijdens het wielrennen, maar ook voor pech. Het kan zomaar gebeuren dat je met materiaalpech komt te staan en je dit niet zelf op kan lossen. Of dat je bent gevallen. Dan is het verrekt handig om even naar huis te bellen!

Wat geld

Neem wat geld of je pinpas mee. Natuurlijk voor die kop koffie en appeltaart halverwege, maar ook voor de zekerheid. Elk dorp heeft wel een fietsenmaker. Dus als je problemen hebt met je racefiets en je staat bij een fietsenmaker, dan kan je direct je racefiets laten maken!

DEZE BLOG IS GESCHREVEN DOOR

RICK VAN DER ZANDEN

Als kleine jongen ging ik mee naar wielrenwedstrijden van m’n broer en zo ben ik aangestoken met het wielervirus. Tot mijn 23e heb ik wedstrijden gereden bij de elite/beloften. Daarna heb ik diverse cursussen en opleidingen gevolgd om mijn kennis over trainingsleer en het menselijk lichaam. Deze kennis deel ik nu jonge talenten die ik train en met jou op Wieler Advies!

 

VOLG MIJ OP

Ook leuk om te lezen

Volg ons